بهره‏ گيرى علّامه مجلسى از عمر خويش

شخصيّت هاى بزرگ و مردان نامىِ تاريخ ما، با رفتار و كردار نيك و خدا پسندانه خود، از فرصتها بهترين استفاده ‏ها را نمودند و نام نيكشان را جاودانه ساختند. شما نيز لحظات زندگى خود را ارج نهيد و با اعمال شايسته و پرثمر، نتيجه ه‏اى جاويدان و هميشگى بدست آوريد.
حضرت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام مى ‏فرمايند:
اَلْاَيَّامُ صَحائِفُ آجالِكُمْ، فَخَلِّدُوها اَحْسَنَ اَعْمالِكُمْ. [1]
روزها، صفحه‏ هاى اجلهاى شما است؛ پس با اعمال نيك آن را جاويدان سازيد.
علاّمه مجلسى شخصيّت بى‏ نظيرى است كه اين گونه عمل كرد و نام خود را جاويدان ساخت. او از عمر گرانبهاى خود بهترين استفاده‏ ها را برد و از فرصتى كه برايش پيش آمد، به بهترين وجه بهره‏ بردارى نمود.
بايد علاّمه مجلسى را حامى دين اسلام و مجدّد شرايع و سنن رسول اكرم‏ صلى الله عليه وآله وسلم و زنده كننده آثار اهل بيت‏ عليهم السلام دانست. او اسلام و مسلمين را رهين قلم خود نمود. از مرحوم علاّمه بحرالعلوم نقل شده است كه آرزو مى ‏فرمود همه تأليفاتش در ديوان عمل مجلسى درج شود و در عوض آن، يكى از كتابهاى فارسى او را - كه ترجمه متون اخبار اهل بيت‏ عليهم السلام و در جميع اقطار عالم شايع است - در ديوان عمل او بنويسند.
آرى كتب فارسى علّامه مجلسى در قلوب فارسى زبانان، داراى تأثيرات فراوان است.
روزى صاحب جواهر در جلسه درس فرمود: ديشب خواب ديدم گويا در مجلس بزرگى وارد شدم كه در آن گروهى از علماء جمع شده‏اند و دربانى بر در ايستاده بود با اجازه او وارد مجلس شدم. ديدم علماء متقدّم و متأخّر در آن محضر نشسته‏ اند و در صدر مجلس علاّمه مجلسى قرار گرفته است. تعجّب كردم! و از دربان علّت تقدّم او را بر ساير علماء، پرسش نمودم. گفت: زيرا مجلسى نزد ائمّه‏ عليهم السلام، به باب العلماء معروف است.
شاگردان مجلسى بالغ بر هزار نفر بوده اند. مجلسى به سال ١٠٣٧ تولّد يافته و در شب بيست و هفتم ماه رمضان ١١١٠ از دنيا رحلت نمود و قبر شريفش در مسجد جامع اصفهان نزديك قبر والدش واقع است و مزار مردم مى‏ باشد. [2]
آرى علاّمه مجلسى با استفاده و بهره‏گيرى از «صحائف آجالِ» خويش، «احسن اعمال» را با نوشتن بهترين كتابها در ترويج از مكتب اهل بيت‏ عليهم السلام انجام داد. او به اين گونه نام خود را در جهان، درخشان و جاويدان ساخت.

پی نوشت:

[1] - شرح غرر الحكم: 120/2.

[2] - زندگانى و شخصيّت شيخ انصارى: 42.
منابع:

پایگاه رهروان ولایت

خواندن 3622 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.